Sprzęgło – pięta achillesowa Smartów z silnikiem Diesla

Decydując się na zakup Smarta z silnikiem diesla, trzeba wiedzieć o jednej rzeczy. O ile silniki są w tych autach długowieczne, o tyle sprzęgła padają przy przebiegu około 100-120 tysięcy km. Nie wiem, jak sprawa wygląda w Smartach II i III generacji, ale w I generacji (produkowane do 2007 roku) jest to praktycznie reguła, z którą trzeba się liczyć przy zakupie.

Sama wymiana sprzęgła jest niestety dosyć drogim wydatkiem. W Smartach są montowane półautomatyczne skrzynie biegów z dwumasowym sprzęgłem, którego wymiana kosztowała nas kilka lat temu około 1700zł. Do tego doszło jeszcze 300zł wydane na komputerową adaptację nowego sprzęgła w innym serwisie (teraz, gdy Smarty są dużo popularniejsze, ta komputerowa adaptacja byłaby pewnie dużo tańsza).

Niemniej, nie są to małe pieniądze. Szczególnie, że same Smarty nie są drogimi autami (mówię nadal o I generacji). My naszego obecnego smarka kupiliśmy za 6500 zł, więc wymiana sprzęgła oznaczałaby podniesienie rzeczywistej ceny auta o 30%. To jest dużo. Dlatego przeglądając ogłoszenia braliśmy pod uwagę jedynie smarki, które niedawno miały wymieniane sprzęgło. Cenowo wcale nie odbiegały od ogłoszeń, w których kupowało się kota w worku, a przynajmniej była pewność, że za kilka tygodni nie będzie trzeba wyrzucać dodatkowej kasy…

Po czym poznać kończące się sprzęgło?

Sprzęgła w Smartach CDI kończą się w bardzo charakterystyczny sposób. Gdybyśmy o tym wiedzieli przed zakupem pierwszego smarka, nie wpakowalibyśmy się na taką minę. Niestety dopiero na własnej skórze nauczyliśmy się, na co zwrócić uwagę…

Kończące się sprzęgło najłatwiej zdiagnozować zostawiając auto z włączonym silnikiem na dłuższą chwilę. Najlepiej najpierw zrobić przejażdżkę próbną, a później zaparkować auto, mocno zaciągnąć ręczny i nie gasząc silnika spokojnie oglądać je dalej.

Po co ten ręczny? Ano po to, że gdy sprzęgło się kończy, daje błędne sygnały do komputera, co po pewnym czasie skutkuje… puszczeniem sprzęgła. Od tak po prostu sprzęgło puszcza i auto próbuje rwać do przodu. Jedynym ratunkiem jest wtedy zgaszenie auta i odczekanie 30 sekund przed ponownym odpaleniem silnika.

Nie muszę chyba mówić jak irytujące i stresujące to było, gdy zdarzało się tak w czasie postoju na jakimś ruchliwym skrzyżowaniu w godzinach szczytu… :/

Początkowo takie incydenty zdarzały się rzadko – głównie po naprawdę długich miejskich maratonach po zakorkowanych ulicach, gdy sprzęgło musiało się sporo napracować. Niestety problem dosyć szybko się pogarszał, aż w końcu auto stanęło w trasie i już ostatecznie odmówiło dalszej jazdy wyświetlając na wyświetlaczu znak  (trzy poziome kreski), który w Smartach oznacza problem ze skrzynią biegów.

Jak działa sprzęgło w Smarcie?

Nie każdy to wie, więc wyjaśnię w kilku zdaniach, jak to wszystko zostało rozwiązane w Smartach. Jak już wspomniałem wcześniej, Smart ma półautomatyczną skrzynię Tiptronic z klasycznym sprzęgłem. Różnica jest jednak taka, że sprzęgła tego nie obsługuje się za pomocą pedału (którego w ogóle nie ma:). Za sterowanie sprzęgłem odpowiada komputer pokładowy, który wysyła odpowiednie sygnały do siłownika sprzęgła. Ten z kolei za pomocą silnika wysuwa bolec, który już bezpośrednio steruje sprzęgłem. Proste? ;)

Jak nie działa sprzęgło w Smarcie?

Skoro już wiecie, jak to sprzęgło działa, to mogę Wam pokazać mój stary filmik, na którym pokazałem, jak ono „nie działa”. Tzn. na początku działa, ale po kilku minutach dzieje się to, o czym pisałem wcześniej – sprzęgło „puszcza”, a auto próbuje rwać do przodu.

Na filmie są nałożone adnotacje z komentarzami opisującymi, co się tam akurat dzieje, więc jeżeli macie je domyślnie wyłączone, warto jednak je do tego filmu włączyć.

Jak by ktoś miał wątpliwości – na dole znajduje się siłownik sprzęgła, u góry sprzęgło, a po środku ten bolec wysuwany z siłownika.

Widzicie już w czym rzecz i na co zwrócić uwagę przed zakupem? Jeżeli odpalone przed dłuższą chwilę auto próbuje nagle Ci uciec, to wiedz, że jest to zwiastun nadchodzących wydatków…

A może to wcale nie sprzęgło?

Siłownik sprzęgła

Wg informacji przewijających się po forach, podobne objawy może dawać też problem z samym siłownikiem sprzęgła, w którym z czasem ściera się się zębatka. Sam siłownik sprzęgła jest dużo tańszy od sprzęgła, a dodatkowo bez najmniejszego problemu można go wymienić samemu (kwestia odkręcenia trzech śrub). Warto więc sprawdzić, czy to właśnie siłownik nie jest przyczyną problemów, zanim wyrzuci się kasę na nowe sprzęgło.

Bolec siłownika sprzęgła

Powyższe problemy mogą mieć jeszcze jedno podłoże. Bolec siłownika, który wciska sprzęgło, może po latach pracy wyrobić w sprzęgle wgłębienie, lub nawet dziurę. Staje się on wtedy za krótki, żeby wcisnąć sprzęgło do końca, przez co komputer głupieje.

Jeżeli jest to tylko kwestia powstania wgłębienia, można spróbować podsunąć siłownik bliżej sprzęgła. Operację tą trzeba przeprowadzać ostrożnie – przesuwamy siłownik o 1mm, dokręcamy śruby, odpalamy silnik i sprawdzamy. Jak nadal jest źle, to powtarzamy operację.

Problem można też spróbować rozwiązać za pomocą… spawarki. Wystarczy na końcu bolca naspawać coś w rodzaju kapturka, który go nieco wydłuży i rozszerzy na końcu (na wypadek, gdyby w sprzęgle powstała już dziura, przez którą bolec się przeciska).

Mokra podłoga

Na którymś z for przewinęła mi się też informacja, że przyczyną problemów ze sprzęgłem może być nasiąknięta wodą podłoga. Teoretycznie mogłoby to mieć jakiś związek, ponieważ pod fotelem kierowcy znajduje się kilka przekaźników. Jeden z nich odpowiada właśnie za pracę siłownika sprzęgła.

Nigdzie nie udało mi się jednak potwierdzić informacji, że to właśnie to może być przyczyną ze sprzęgłem.

Komputer niewiele mówi

Niestety podpięcie komputera diagnostycznego w żaden sposób nie rozjaśni sytuacji, ponieważ niezależnie od przyczyny zostanie jedynie wyświetlony ogólny błąd informujący o problemie ze sprzęgłem. Niezależnie więc, czy na początku przyczyny będzie się szukało na własną rękę, czy też odda Smarta od razu do serwisu, będzie to błądzenie po omacku.

I to chyba wszystko…

Wymieniłem chyba wszystkie potencjalne przyczyny problemów ze sprzęgłem. Pamiętajcie jednak, że w zdecydowanej większości przypadków winne będzie raczej samo sprzęgło (a przynajmniej tak sugeruje statystyka wyliczona na podstawie przypadków opisywanych na forach;)

Jeżeli macie jakieś pytania, piszcie śmiało w komentarzach!

Pamiętajcie też, że wszystkie nowe posty na tym zasmarkanym blogu możecie śledzić za pomocą newslettera i kanału RSS, lub (od kilku dni) także na Twitterze (@MojeSmarki) :)

Szerokości!
Łukasz

  • Dwa pytanie:
    Gdzie jest silnik i sprzęgło w Smartach ?:D
    Czyli pulsowanie jest prawidłowe?
    A co z nowszymi Smartami?

    • Silnik jest z tyłu, pod bagażnikiem.
      Nie – nie powinno pulsować.
      Nie mam pojęcia :(

  • Bardzo ciekawe rozwiązania zostały zastosowane w smartach.

    • Smart sam w sobie jest bardzo ciekawym rozwiązaniem. Wczoraj go rozkręcałem (szykuję się do wymiany sprężyn, amortyzatorów i poduszki pod silnikiem) i sam się zdziwiłem, jak to wszystko jest tam upchane…

  • Paweł Kłosiński

    Ja mam problem tego typu.gdy ruszam czuć jakby wyskakiwały biegi

  • bezsilny

    Witam dzisiaj jadac smarcikiem skrzynia stanela na 3 biegu i du… po chwili trzy kreski i koniec odlaczanie klemy nic nie daly help

    • Bez zobaczenia i pomacania ciężko cokolwiek zgadywać. Jaki masz przebieg?

  • Robert Brzostowski

    o litości jaka dwumasa w smarcie ? A z kąd przebieg 120 tyś na jednym sprzęgle ?
    220 TYŚ TO MINIMUM , chyba ze 5 handlarzy jeden po drugim cofali licznik :)

    • All – mówisz, że nie ma dwumasy w CDI? No to mnie orżnęli w serwisie :/
      Ale z przebiegiem, to mi się jak na razie potwierdza ;)

      • Robert Brzostowski

        a to do mnie zapomiałes maila ?
        120tys to psuje sie sprzęgło w 600tce ale nie w cdi
        cdi ma docisk identyczny jak 700tka i poprawioną budowe co daje dodatkowe ok 100tys km , jak przy mniejszym przebiegu sie sypie to albo kupiłes auto listonosza albo ktoś z szafy zdjął 100tyś km co często sie zdarza

        • To nie ja zapomniałem maila. Mi robiłeś remap smarta jakoś w zeszłym roku (i miałeś nas odwiedzić w fablabie w Zielonej Górze;) – kojarzysz?

          Co do sprzęgła – no to dałeś mi nadzieję, że w najbliższym czasie nie czeka mnie wymiana ;) Od ostatniej wymiany (~2 lata temu) natrzaskałem około 100k km (z czego połowa w trasie), więc może jeszcze trochę pojeżdżę na tym sprzęgle…

          • Robert Brzostowski

            jakis czas temu miałem cdi z Austrii z tempomatem a to znaczy ze ktos pewnie kawałek do pracy miał bo auto miało 240tyś km w stanie jakby zrobiło max 100tyś km , nic nie rozbierane zero śladów ze była demontowana skrzynia , od tej pory zrobiło kolejne 140tys czyli ma 380 i wykonczył sie silnik jakoś w lutym ale sprzęgło jest oryginalne i działa dobrze …….

          • Robert Brzostowski

            pamiętam dobrze lecz nie byłem w okolicach Zielonki , pozdro